НУШ

Веб-ресурс НУШ

    Як зробити так, щоб діти в школі розуміли важливість досягнень фізиків, хіміків, біологів? Як запалити їхню цікавість? Все про Нову українську школу
***

Нова українська школа: порадник для вчителя

    Електронна версія навчально-методичного посібника для вчителів Нової української школи  

З першого вересня 2017 року 100 пілотних шкіл в Україні розпочали працювати за проектом нового Державного стандарту початкової загальної освіти, що забезпечує реалізацію Концепції Нової української школи.

У липні 2017 року учителі перших класів цих шкіл пройшли навчання під час тренінгів, які проводилися викладачами обласних Інститутів післядипломної освіти, підготовлених у рамках тренінгу для тренерів.

Навчально-методичний посібник «Нова українська школа: порадник для вчителя» є свого роду продовженням навчальних тем, які опрацьовувались під час літніх тренінгів.

У Пораднику подано матеріал про Державний стандарт загальної початкової освіти, розкрито його концептуальні засади, охарактеризовано чинники забезпечення якості навчального процесу, прокоментовано структурні компоненти формули успіху Нової школи.

Посібник містить практичні завдання для вчителів, які допоможуть їм підготувати освітнє середовище, забезпечити різні форми інтегрованого навчання, залучати до педагогічної взаємодії родини дітей, інших партнерів, оцінити власну практику в контексті освітніх новацій, здійснювати моніторинг розвитку учнів.

Методичні настанови, алгоритми занять, інших видів діяльності конкретизовано зразками, які подано в Додатках: форма самооцінки вчителя, форма спостереження за навчальним середовищем, форма спостереження за розвитком дитини.

Практичний матеріал, за задумом упорядників, надасть перспективу його використання в умовах змін, забезпечить надійне підґрунтя для авторських пошуків, набуття власного досвіду в широкій і різноманітній практиці.

ЗАВАНТАЖИТИ ПОСІБНИК

Видання здійснено у межах реалізації проекту «Реформування системи підготовки та професійного розвитку педагогів. Нова українська школа».

Схвалено ДНУ «Інститутом модернізації змісту освіти» для використання в загальноосвітніх навчальних закладах, які працюють в межах дослідно-експериментальної роботи всеукраїнського рівня за темою «Розроблення і впровадження навчально-методичного забезпечення початкової освіти в умовах реалізації нового Державного стандарту початкової загальної освіти».

За матеріалами сайту  http://osvita.ua/school/reform/59430/

 

***

Інтерактивний посібник-глосарій для вчителів початкових класів – https://edera.gitbooks.io/glossary

Інтерактивний посібник-глосарій для вчителів початкових класів

  1. Що таке глосарій?
  2. Зручність та адаптивність
  3. Тести та коментарі
  4. Індексація в Google

Що таке глосарій?

       Інтерактивний посібник з невеличкими теоретичними відео та навчальними текстами із онлайн-курсу для вчителів початкових класів задля швидкого доступу до важливої інформації. Наразі доступні для перегляду дві теми:

       Решта тем – у процесі розробки, як і повноцінний онлайн-курс.

       Щоб першими отримати доступ до навчальних матеріалів потрібно заповнити анкету за посиланням, яке подано у статті.


***

Classroom Management. «Ранкове коло»

       Онлайн-курс для вчителів початкових класів на EdEra від Марини Пристінської, заступника директора НВК "Новопечерська школа", можна переглянути за посиланням

       Марина Пристінська про навчальну методику «Ранкове коло». Ранкове коло – це щоденна практика під час якої вчитель із учнями об'єднуються в коло та виконують декілька пізнавальних різнопланових діяльностей, які допомагають налаштуватися на навчання й формують відповідальну турботливу класну спільноту.

***
Український проект "Якість освіти"

Реалізуємо «Нову українську школу» вже сьогодні:

Для нової української школи — нові підручники й посібники для початкової школи


Видавництва, засновники проекту "Якість освіти" підготували й розпочали випуск навчальних посібників відповідно до оновлених програм і рекомендацій МОН. Це і є перший практичний крок до реалізації концепції "Нової української школи".


Навчально-методична література, що реалізує концепцію "Нова українська школа" з використанням методики "Щотижня 5"

  • Навчальні посібники для 2, 3 і 4 класів "Навчаємось висловлюватися. Українська мова Автори: М.С. Вашуленко, С.Г. Дубовик
  • Навчальні посібники для 2, 3 і 4 класів "Вчуся бути читачем. Літературне читання"  Автор: О.В. Вашуленко
  • Навчальні посібники для 2, 3 і 4 класів "Українська мова у схемах і таблицях"  Автори: М.С. Вашуленко, Н.А. Васильківська, С.Г. Дубовик
  • Навчальні посібники для 2, 3 і 4 класів "Математика у схемах і таблицях"  Автор: Д.В. Васильєва
    Усі ці посібники можна замовити за посиланням у статті. Детальніше http://yakistosviti.com.ua/uk/Nova-ukrayinska-shkola

***

Шановні вчителі початкових класів!
До 15 грудня триває обговорення Типових освітніх програм для початкової школи (2 варіанти). ВІЗЬМІТЬ УЧАСТЬ!!
ОЗВУЧТЕ СВОЮ ПРОФЕСІЙНУ ДУМКУ СУЧАСНОГО ВЧИТЕЛЯ НУШ!

Зауваження та пропозиції просять надсилати на електронні адреси a_lototska@mon.gov.ua, oks_on@ukr.net, r.shyyan@gmail.com та o_kovalenko@mon.gov.ua.

Переглянути документи можна за цими посиланнями:

Прохання ознайомитись із цими проектами та надіслати ваші пропозиції, обравши І чи ІІ варіант.
***

Цінності в школі – від глухої оборони до навігації в незвіданому

     Цінності є останнім бастіоном школи як суспільного інституту. Можна скільки завгодно сперечатися щодо потрібності знань, які дає шкільна програма, чи ставити під сумнів спроможність педагогів сформувати сучасні компетентності, але відбиток на системі цінностей молодих людей школа залишає в будь-якому разі.

     Адже сукупно школа і пов’язані із нею завдання та взаємодія займають від 7 до 10 годин щодня. Переважно саме через колективи однокласників відбувається соціалізація. У школі програються основні конфлікти й приміряються соціальні ролі.

     Втім, спершу слід розібратися, що таке цінності.

***

Нова початкова школа: на які моделі орієнтується Україна

Реформа освіти триває. Вже найближчим часом у Кабміні мають затвердити новий Державний стандарт початкової загальної освіти. За ним вже навчаються в ста пілотних школах. А з 1 вересня наступного року новації запровадять для всіх першачків. Загалом змінено 13 навчальних програм для початкових класів.

Фахівці, що працювали над проектом, орієнтувалися на західні моделі. У відділі початкової освіти Інституту педагогіки відзначили, що враховували досвід Фінляндії, США, Польщі та Болгарії.

США

Акцент: Мистецтво спілкування. Саме це вміння опановують в американській початковій школі. Зокрема, на уроках англійської мови. Увагу приділяють усній та письмовій комунікації. Дітей вчать формулювати і відстоювати свою позицію, ефективно спілкуватися, презентувати свою індивідуальність, легко вливатися в колектив, бути цікавим співрозмовником. У Штатах це чи не важливіше за знання.

Спільне: Мистецтву спілкуватися вчать через уміння дискутувати та писати есе (викладати думки щодо певної проблеми). Наприклад, уже найменші записують у зошитах свої погляди на вчинки улюбленого мультгероя. Американські експерти кажуть, що на цьому етапі багато дітей мріють бути письменниками чи журналістами.

Така ж новація — есе — чекає на українських школярів з 3-го класу. А от контрольний переказ зник з програми 2-го класу. У 3-4-му класах менше диктантів і немає перевірки усних творів.

За американською моделлю підійшли й до розвитку усного мовлення: «складання речень за схемами» замінили на вільну розповідь.

Оцінки в США — приватна справа учня, батьків та вчителя: їх не оприлюднюють ні перед однокласниками, ні перед іншими людьми на батьківських зборах. Так само й в Україні відтепер оцінки мають ставити в щоденник учня на перерві. Лише з трьох предметів (мова, математика, природознавство) і лише з 3-го класу.

Відмінне: Вмінню спілкуватися в США сприяє сама розкута атмосфера шкіл. Діти часто сидять не за партами, а на килимку, можуть прилягти, якщо забажають, чи ходити по класу, займатися власними справами на уроці.

Спілкуванню педагоги навчають на власному прикладі: відповідають навіть на особисті запитання, діляться власним досвідом. А заняття починають з ранкового кола, де і педагоги, і діти розповідають про свій настрій та очікування.

Такі зміни неможливо запровадити законодавчо, вони мають відбутися в першу чергу на ментальному рівні.

Польща

Акцент: Соціалізація та інтеграція. Дитину сприймають як маленького громадянина, члена місцевої громади.

Спільне: Учень має скласти цілісну картину світу, країни, малої батьківщини. Тож і навчають у перші три роки початкової школи без розподілу на предмети. Дітям дають підпорядкований одній темі матеріал з різних галузей. Наприклад, як пишеться слово «слон», як і де тварина живе, а також задача, де треба порахувати слоненят.

Інтегрований курс «Я досліджую світ» з 1 вересня очікує і на українських школярів. Раніше це були сім окремих шкільних предметів. Тепер не зміниться викладання лише іноземної мови, фізкультури та мистецтва. А от математику та українську мову інтегрують частково: деякі теми вивчатимуть на окремих уроках.

Ще одна особливість польської початкової освіти — величезна увага до читання. Батькам «задають» читати ввечері книги за додатковою програмою і просять ставити підпис у читацькому щоденнику. Щоб не було обманів, книги навіть вимагають продемонструвати в школі і розповісти про враження.

До української системи тепер додали акцент на розуміння книг, виразність читання, а не його швидкість і темп.

Відмінне: У Польщі навіть у першачків досить великий обсяг домашніх завдань. Зазвичай їх виконують у безкоштовних групах продовженого дня. Батьки скаржаться, що діти перевантажені. Це якраз те, чого намагаються позбутися українські школи.

Багато часу приділяють соціалізації та адаптації до навколишнього світу. Щомісячні поїздки, у тому числі на кілька днів,  і регулярні екскурсії — цікавий досвід. Однак для його реалізації потрібні значні кошти.

Польських школярів рідко возять на вистави, як правило — до пожежної станції, пошти, кіностудії, різних фабрик та муніципальних установ, щоб дитина розуміла, як влаштований світ.

Болгарія

Акцент: Емоційний інтелект. У початковій болгарській школі велику увагу приділяють розвитку навичок емпатії. Вчать розуміти емоції і те, як вони впливають на вчинки.

Спільне: Як і в нас, діє чотирирічна початкова школа. Замість оцінок використовують смайлики. Чимало вправ і завдань спрямовані на те, щоб дитина завжди була в доброму гуморі, вчилася розуміти почуття, вміла справлятися з негативними емоціями.

Коли аналізують прочитане, наголошують, що життя не чорно-біле. Отож, навіть у казкових злодіїв школярі намагаються знайти позитивні риси.

Відмовитися від пошуку негативних героїв повинні й українські вчителі. Діти мають аналізувати вчинки, а не осіб. Та розмірковувати про те, що будь-хто може змінитися на краще.

Відмінне: Усе для розвитку емоційного інтелекту — це стиль не лише навчання, а й поведінки. Наприклад, обов’язкові обійми з учителем при вході до школи. А повз дитину, котра плаче, педагог не має права пройти, не втішивши.

Часто емоційна свобода має негативні наслідки: запізнення на уроки без поважних причин, виходи з класу, коли забажається.

Фінляндія

Акцент: Практика та релакс. Цінність дитинства — понад усе. А школа має готувати до практичного життя, а не до вишу.

Спільне: Фінська освіта нині в тренді, бо школярі з цієї країни демонструють дуже високий рівень знань. При цьому вони не відчувають у роки навчання жодного тиску та мають багато вільного часу.

Шестирічна початкова школа задає цей стиль. Вчителі мають бути ще й аніматорами: грати з дітьми на заняттях, розважати на перервах. Домашніх завдань немає, бо учні повинні відпочивати та розважатися.

Навчання не має бути стресом. Писати з цієї причини вчать олівцем, а не ручкою, щоб легше було стерти, якщо зробив помилку. Так дітей привчають до того, що помилка — це не критично.

Чимало часу відводять на технології та мистецтва за вибором: діти освоюють різні музичні інструменти, роблять меблі, прилади та навіть десерти для кафетеріїв.

20% резервного часу з усіх предметів та варіативні предмети у 3-4-х класах тепер введено і в українських школах. Та й домашні завдання скасовано в 1-му класі. Решту регламентовано: у 2-му класі — не більше 45 хвилин, у 3-му — 70 хвилин, у 4-му — 1,5 години. На вихідні, свята та канікули вчителі не мають права щось задавати. Заборонені домашні твори. Не рекомендують задавати зафарбовування малюнків та інші механічні роботи, що займають багато часу.

Шкільні програми в Україні за новими стандартами зробили більш «дитячими», як у Фінляндії: вилучили складні терміни, прибрали теми про господарську діяльність, видобування копалин та інші речі, що не входять у коло інтересів дитини.

Вивчатимуть електронні книги, електронні карти, сучасні гаджети. Навіть стандартні географічні карти планують замінити дитячими: захопливими ілюстрованими мандрівками.

В ідеалі, як у фінській моделі, кожна тема мусить мати конкретне прикладне застосування в житті дитини. Скажімо, математику там вивчають на прикладі покупок, приготування страв, обрахування часу на хобі тощо.

Проектне навчання — звична робота в цій моделі. Проекти готують двічі-тричі на місяць. Новий український стандарт також віддає перевагу проектам і дослідницькій діяльності. Вважається, що дитина має отримувати задоволення від самого процесу навчання.

Відмінне: У Фінляндії багато можливостей для тих, кому важко навчатися: додатковий клас для першокласників без шкільної готовності, безкоштовні послуги репетиторів, групи на 5-6 осіб з окремих предметів для тих, хто відстає. Але немає ні шкіл, ні класів для обдарованих учнів.

Незважаючи на гарну практичну підготовку, теоретичних знань дітям часом бракує. Що згодом дається взнаки у випускних класах, коли діти готуються вступати до вишів. Але вважається, що то — їхня особиста справа. Школа ж має підготувати до самостійного життя.

За матеріалами сайту https://osvitoria.media/experience/nova-pochatkova-shkola-na-yaki-modeli-oriyentuyetsya-ukrayina/

***

Ранкова зустріч: що це і навіщо?

У статті ви дізнаєтесь:

  • що таке Ранкова зустріч;
  • чотири основні компоненти Ранкової зустрічі;
  • значення Ранкової зустрічі;
  • вітання, групові заняття, щоденні новини, обмін інформацією на зустрічах;
  • планування Ранкових зустрічей;
  • створення правил класу.
З публікацією можна ознайомитись за посиланням    http://nus.org.ua/articles/rankova-zustrich-shho-tse-i-navishho/

***

Інтегроване навчання: тематичний і діяльнісний підходи

опубліковано 38 хвилин тому Лідія Пилипчак   [ оновлено 10 хвилин тому ]
Авторки цих матеріалів – Інна Большакова та Марина Пристінська, які працюють у Новопечерській школі.

У частині 1 ви дізнаєтесь:
  • що таке Інтеграція та Інтегроване навчання;
  • про Інтеграцію в освіті;
  • діяльнісний підхід, критичне мислення і вирішення проблем;
    технологію "Читання та письмо для розвитку критичного мислення";
  • таксономію Блума;
  • стратегії "Асоціативний кущ" і Кубування;
  • організаційні системи  Daily 5 (Читання і письмо) і Daily 3 (Математика).
 Публікація знаходиться за посиланням:


У частині 2 ви дізнаєтесь:
про тематичне навчання за посиланням
http://nus.org.ua/articles/integrovane-navchannya-tematychnyj-i-diyalnisnyj-pidhody-chastyna-2/

***

2018 рік пройде під гаслом НУШ – маємо навчити вчителів, створити новий освітній простір і привести в школи сучасні технології, – Лілія Гриневич

опубліковано 56 хвилин тому Лідія Пилипчак   [ оновлено 56 хвилин тому ]

У бюджеті на 2018 рік закладено 1млрд гривень на створення нового освітнього простору – ці гроші мають бути використані на обладнання для всіх перших класів в Україні, адже вони навчатимуться відповідно до реформи Нова українська школа. Про це зазначила Міністр освіти і науки України Лілія Гриневич під час наради з керівниками обласних управлінь освіти сьогодні, 2 листопада 2017 року.

«2018 рік пройде під гаслом Нової української школи. Тому ми маємо виконати 3 завдання: підтримати та навчити вчителів, створити новий освітній простір і привести в школи сучасні технології. Щодо підготовки вчителів, взимку ми запускаємо дистанційний курс для них, зараз уже закінчуємо фінальні тренінги з підготовки тренерів, які проводитимуть очні сесій з педагогами. Дуже важливо, щоб процес навчання був злагоджено організований. Тренери, яких ми підготуємо, мають отримати майданчики в інститутах післядипломної педагогічної освіти, а також по області, аби вони могли їздити. Це буде краще – щоб не збирати всіх вчителів у центрі, а щоб тренер міг до них приїхати. Окрім цього, ви як очільники обласних управлінь освіти найкраще знаєте графік життя освітян регіону – ви маєте створити внутрішній календар очних тренінгів, аби це навчання було максимально зручним для всіх», – розповіла Лілія Гриневич.

Стосовно нового освітнього середовища, Міністр підкреслила, що місцеві органи мають відповідально поставитись до усіх закупівель.

«Це вже підготовка до 1 вересня, роботи багато. Завдяки сприянню та розумінню з боку Прем’єр-міністра України Володимира Гройсмана в проекті бюджету на 2018 рік закладено 1млрд гривень на закупівлю обладнання для перших класів по всій Україні, адже вони навчатимуться відповідно до реформи Нова українська школа. Ми не будемо здійснювати закупівлі централізовано, а передамо гроші на місця. Також ми дамо перелік необхідного обладнання. Ми вже зараз розпочинаємо роботу над цим переліком, просимо вас надати до нього пропозиції, адже усі ці матеріали є у вас в пілотних школах. Оцініть разом з вчителями, що дійсно допомагає в роботі, можливо, потрібно ще щось додати, і тоді ми зможемо оптимально отримати усе необхідне для школярів приладдя», – додала очільниця МОН.

Вона також поінформувала керівників управлінь освіти, що МОН наразі веде переговори з The LEGO Foundation, аби вони допомогли розширити спектр пізнавальних методик, які використовують вчителі для навчання дітей у молодшій школі.

«Розповім вам також про цікаву ідею Прем’єр-міністра. Ви знаєте, що ми в проекті бюджету на 2018 рік заклали 54млн гривень на створення освітньої онлайн-платформи, де розміщуватимуться інтерактивні матеріали для вчителів та учнів. Звісно, перші матеріали завантажуватимуться для початкової школи. Один з найбільших викликів – навчити вчителів користуватися цими можливостями та дати вам якісну модель створення класів, обладнаних відповідною технікою. Зараз ми розглядаємо можливість обладнати на рівні кожної області модельні центри в школах. Фактично, це клас повністю обладнаний мультимедійними матеріалами – від інтерактивних дошок до планшетів для дітей. У них відпрацьовуватимуться ефективні методики навчання дітей з використанням інформаційних технологій, також на їхній базі оплачуватиметься ставка для вчителя, який навчатиме вчителів. Тобто освітяни області на базі цього центру зможуть побачити, як ефективно використовувати таке обладнання на практиці та навчитися цьому», – пояснила Лілія Гриневич.

Нагадуємо, що на зустрічі з керівниками обласних управлінь освіти також йшлося про те, що до 1 грудня всі школи мають виконати вимогу Закону «Про освіту» та оприлюднити інформацію про надходження та використання коштів.

За матеріалами сайту  http://mon.gov.ua/usi-novivni/novini/2017/11/02/2018-projde-pid-gaslom-nush-%E2%80%93-maemo-navchiti-vchiteliv,-stvoriti-novij-osvitnij-prostir/
Comments